Przejdź do głównej zawartości

Powiedział: "Ruszaj. To dopiero początek.". #Camino16

Pamiętam ten moment bardzo wyraźnie. A za każdym razem, kiedy go wspominam odczuwam go na nowo. Kiedy weszłam do Katedry i usiadłam na przeciwko figury św. Jakuba Apostoła, wzruszenie ogarnęło mnie całą.

W mojej Drodze nie chodziło o to miejsce. Dlatego też nie ustawiłam się w długiej kolejce przytulających figurę. Jakoś tak zamiast tego wolałam pobyć w ciszy. Nie mam i nigdy nie miałam specjalnego nabożeństwa do św. Jakuba (chociaż próbowałam nadać mojemu Camino głębszy sens odwołując się do tego, że Jakub był bratem Jezusa). I mimo, że dokładnie wiedziałam o tym przed wyruszeniem, to właśnie tam u celu wędrówki zrozumiałam całą sobą, że TO DROGA JEST CELEM, zarówno na Camino, jak i po za nim.

"Ruszaj. To dopiero początek......". Usłyszałam te słowa tak wyraźnie, że nie potrafię o nich zapomnieć. Tym, bardziej, że totalnie się ich nie spodziewałam. Uporządkowały one całe moje wtedy i porządkują cale dziś, chociaż przyznaję, są nie łatwym wezwaniem. Droga, której doświadczyłam, przemierzając piękną Hiszpanie, zmieniła mnie. Zmieniła mnie bardzo.....

Droga mnie otworzyła.
Otworzyła moje oczy, uszy, serce i myślenie. A otwierając to wszystko poszerzyła coś we mnie. To właśnie tam zrozumiałam po raz pierwszy, że Droga jest jedna ale są rożne sposoby je przemierzania i każdy ma prawo do swojego. Nie ma sposobów lepszych lub gorszych. Jeśli ktoś chce iść to idzie. Jeśli chce jechać na rowerze to jedzie. Jeśli chce wsiąść w autobus to wsiada. Jeśli chce iść z małym plecakiem a tragarz zawozi mu dużą walizkę do schroniska, to tak robi. You are free. Just go.....

Droga nauczyła mnie nie nawracać.
Czasami czytam teksty o Camino, w których jest napisane, że na Camino najważniejsze jest wyciszenie i modlitwa. Czasami rozmawiam z kimś, a ta osoba mocno się dziwi, że katolicy nie mają monopolu na Camino. Mam nadzieję, że każdy, kto chociaż raz przeszedł ta drogę nie dziwi i nie gorszy jej różnorodnością. Ktoś idzie na Camino bo chce przeżyć rekolekcje, inny bo chce poznać nowych ludzi a jeszcze inny bo to są dla niego najtańsze wakacje. Każda z tych intencji jest ok. I nikt nikogo nie musi przekonywać, że tylko jego wersja jest słuszna.

Droga nauczyła mnie wyluzowywać.
Kiedy idziesz z głową pełną planów i pomysłów na ten czas i nagle wydarza się tyle niespodziewanych rzeczy, które wszystko zmieniają, masz dwa wyjścia. Albo się wściekasz. Albo odpuszczasz. Droga uczy pokory wobec siebie, wobec innych, wobec wydarzeń. I powiem wam szczerze, że to doświadczenie przełożone na codzienne życie czyni je dużo prostszym - przynajmniej w moim przypadku.

Droga nauczyła mnie wdzięczności.
Chociaż wdzięczność jest mi bliska od wielu lat. Wdzięczność rozszerza serce, a to prowadzi do wielbienia. Tak poprowadził mnie Duch kilka lat temu i sprawdza się w moim życiu na 1000%. Jednak w Drodze doświadczyłam tego jeszcze inaczej niż do tej pory. Na Monte de Gozo przeczytałam, że: "Turysta wymaga, a pielgrzym jest wdzięczny." - i tej wersji się trzymam. Kiedy padał deszcz, dziękowałam Bogu, że pada tylko kilka dni a nie cały czas. Kiedy byłam głodna, dziękowałam za jedzenie, które jakimś cudem zawsze się znalazło. Kiedy bolały nogi, dziękowałam że nie bolą plecy. Może to brzmi infantylnie ale serce samo mnie niosło. Ale przede wszystkim, przez większość czasu dziękowałam, za wielkie dobro, którego doświadczałam. Za to, że odważyłam się wyruszyć, że wyruszyłam sama (bo to otworzyło przede mną nowe perspektywy mnie samej), za przecudne widoki, za pływanie w Oceanie, za każdy kąt do spania, za...... Było tego naprawdę wiele.

Droga mnie zmieniła.
Mogłabym tak jeszcze długo wymieniać. Te kilka spraw wydają mi się najważniejsze, nie tylko z perspektywy wtedy ale i z perspektywy dziś.

Kiedy na końcu Drogi słyszysz: "Ruszaj. To dopiero początek." zaczynasz rozumieć, że Droga to stan umysłu, to sposób
na życie, to dom....
Wyruszyłam. Dziś moje zwykłe i niezwykłe, codzienne życie jest Drogą. Jednocześnie otwieram się na nowe doświadczenia Drogi w sensie dosłownym i duchowym.
Przez 30 lat szukałam domu a dziś wiem, że moim domem jest Droga.... i cisza (ale to przy innej okazji).

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wyruszyć #MojaHistoria1

Kiedy słuchałam słów Papieża Franciszka o tym, że trzeba wstać z kanapy, nie spodziewałam się tak dużej dosłowności ich w moim życiu. Jednak to właśnie wsłuchując się w te słowa prosiłam Boga o wyraźny znak. I taki dostałam..... Pamięta, jak dziś chłopka, który podzedł do mnie po Eucharystii w czasie ŚDM w Krakowie. Pamiętam jego słowa, że może będę się z niego śmiać ale Duch Święty posłał go do mnie. Pamiętam, jak spojrzałam mu prosto w oczy mówiąc: "Nie będę się śmiać. Wierzę w Ducha Świętego.". I usłyszałam wezwanie. Wezwanie tak mocne, że nie potrafiłam nie wyruszyć..... Duch Święty ma w sobie coś takiego, że jak działa to po całości.... i totalnie nie przewidywalnie... Ale spokojnie nie zrobi niczego wbrew naszej woli, a przede wszystkim, wszystko co robi jest dla nas dobre. Dziś zmagam się z Drogą. Hm.... może "zmagam się" to nie zbyt odpowiednie słowo.... jest takie "ciężkie"... Ale nie znam innego bardziej odpowiedniego. Na czym to polega? Idę i

Co teraz... Kilka słów o mnie i o Nim.

Kiedy kilka miesięcy temu sięgałam po tego bloga była to pewnego rodzaju ucieczka od zbyt wielu spraw. Coś czego nie muszę ale chcę. Coś na co być może nie wielu zwróci uwagę ale to coś jest tak moje, że nie ma to zupełnie znaczenia.  I chociaż wciąż nie czuję, że mam coś wielkiego do powiedzenia światu piszę...... :) Bo czy zawsze chodzi o wielkie Kiedy kilka miesięcy temu sięgałam po tego bloga była to pewnego rodzaju ucieczka od zbyt wielu spraw. Coś czego nie muszę ale chcę. Coś na co być może nie wielu zwróci uwagę ale to coś jest tak moje, że nie m Kiedy kilka miesięcy temu sięgałam po tego bloga była to pewnego rodzaju ucieczka od zbyt wielu spraw. Coś czego nie muszę ale chcę. Coś na co być może nie wielu zwróci uwagę ale to coś jest tak moje, że nie ma to zupełnie znaczenia.  I chociaż wciąż nie czuję, że mam coś wielkiego do powiedzenia światu piszę...... :) Bo czy zawsze chodzi o wielkie rzeczy...... Kiedy kilka miesięcy temu sięgałam po tego bloga była

Droga powrotna. #Camino18

Kiedy wyruszasz na Camino to oczywiste jest, że wyruszasz w Drogę. Jednak prawda ta jest mniej oczywista, kiedy wracasz. W moim przypadku nie dało się tego nie zauważyć. Powrót był wyruszeniem w Drogę. Zaczęło się niewinnie a jednak spektakularnie. Wracając chciałam "zahaczyć" o Nancy i odwiedzić przyjaciół. Ku mojemu wielkiemu zdziwieniu (zresztą nie tylko mojemu) znalazłam bezpośrednie połączenie z Santiago do Nancy. Czy to nie jest niesamowite? Jeden przewoźnik oferował dokładnie taki przejazd jaki był mi potrzebny i to dokładnie w dniu, kiedy myślałam o wyruszeniu. Czwartek - tylko w czwartek funkcjonowało to połączenie. Byłam tym tak zaskoczona, że sprawdzałam to kilkanaście razy. Moje zaskoczenie rosło później z chwili na chwilę. Najpierw podjechała na dworzec mały bus. Następnie bus wysadził nas w restauracji a kierowca każdemu wręczył voucher na obiad. Później zawierałam ciekawe znajomości, czekając na przeładowania w autobusach. W tym wszystkim nie mogłam oprzeć si